
Bildiğinize üzere Türkiye’de resmî bayram ve dinî bayram gibi günlerin dışında da birçok özel gün var. Bu özel günlerle ilgili gerek siyasetçiler gerekse kurumlar çeşitli görsel ve metinlerle anma ya da kutlama mesajları yayımlıyorlar. Buraya kadar her şey normal. Ancak bir iletişimci olarak kafamı karıştıran birkaç konuyu bu yazımda dile getirmek istiyorum.
Bu bir kutlama ya da anma ilanı mı, yoksa reklam afişi mi?
Gelenekselleşmiş mecraların yanı sıra sosyal medya ile birlikte artık bu özel günlerle ilgili temenni ya da hassasiyetleri dile getirmek daha kolay hale geldi. Ama özellikle kurum ya da kişilerin kendi mecraları dışında yaptıkları paylaşımlarda ciddi hatalar yaptıklarını gözlemliyorum.
Örneğin bir kurum, gazetede herhangi bir özel güne dair kutlama mesajı yayımlıyor; ancak güne dair mesajın altında bir sürü telefon numarası, adresler, sosyal medya hesapları, web siteleri gibi bir sürü iletişim bilgisi yer alıyor. Madem öyle ben de bir tüketici olarak şunu soruyorum: Bu bir kutlama ya da anma ilanı mı, yoksa reklam afişi mi?
“O kadar para verdik(!), bu sayfada neden bu kadar boşluk var?”.
Bizler, reklam afişlerinde bile çok kalabalığı uygun görmüyorken, olabildiğince sade ve günün hassasiyeti çerçevesinde hazırlanması gereken ilanlar, bir anda cümbür cemaat bir reklam afişine dönüşüyor.
Ülkede patronlara karşı bu hassasiyeti göstermenin de kolay olduğunu düşünmüyorum. Çünkü patronların hepsi olmasa bile çoğunluğun bu anlamdaki vizyonunu kısaca şöyle özetleyebilirim: “O kadar para verdik(!), bu sayfada neden bu kadar boşluk var?”. Bir iletişimci olarak beni en çok yoran ve kuruma dair saygımı azaltan tipler de bunlardır aslında.
Hayatında hiç tasarım yapmamış, reklam metni yazmamış, renk algısından bi’haber, günceli takip etmeyen ve tasarıma dair söyleyebilecekleri: “logoyu bi’tık daha büyütelim”den öteye gitmeyen kişilerin, size ve sizin uzmanlık alanınıza gösterdiği saygı bu anlamda tartışılacak en önemli konulardan biri.
Her branşta olduğu gibi kurumların içerisindeki iletişimcilere de değer vermezsek, onlara saygı duymazsak, yaratıcılıklarını öldürür ve iletişim biriminin markaya olan saygısını zamanla yitirmesine sebep oluruz.
Konuyu özetlemek gerekirse, özel günlerde çıkılacak her içerikte günün anlam ve öneminin vurgulanmasına odaklanılmalı düşüncesindeyim. Yani, içerikte sadece logonuzun olması sizi eksik ifade etmez, tam aksine sade, şık ve kurumsal bir ifade niteliği sağlar. Aynı zamanda o özel günün maneviyatını daha iyi hissettirir.
Comments